Het nieuws verdronk in het gejoel op en over Vlaanderens feestdag, maar de VN stelde haar prognose omtrent de wereldbevolking bij. Eerlijk gezegd is het niet de prognose, maar de betere telmethodieken die de datum bijstelden. Als je namelijk naar de voorgestelde tellertjes kijkt, merk je de grote verschillen in de schattingen.
De VN stelt dat we op 15 nov 2022 officieel met 8 000 000 000 bewoners zullen zijn.
Het noopt mij tot enige spoed, want na de gaffel van Jef die ons vak degradeerde tot een klimaatvak had ik mezelf voorgenomen om in het kader van deze kaap #devraagvan9miljard hardop te stellen. Een queeste is de vraag of 9 miljard mensen op aarde wel haalbaar is. Deze hamvraag zette zich vast in m’n hersenpan tijdens het schrijven van een nieuwe, uitdagende leermethode voor het vak aardrijkskunde. Tijdens het maken van de lerarenhandleiding groeide het idee om een soort van manifest, handleiding of naslagwerk te maken die deze onderzoeksvraag tracht op te lossen.
Het zal een tocht worden langsheen de mijlpalen van onze demografische geschiedenis, een chronologische opbouw, bol van geografische kennis en feiten. ‘k Ben er nog niet helemaal uit of het leerplan van de 2de graad een betere leidraad is doorheen deze boeiende materie. Maar dat er nood is aan een leesbaar werk rond hoe wij hier in het Antropoceen aan het knoeien zijn is duidelijk! Zeker als je eens de commentaren op Facebook er op na houdt, héhé.
Op deze webstek en deze backup-site tracht ik het één en ander te duiden, verduidelijken en duidelijk te maken aan zij die het vak aardrijkskunde destijds gemist hebben in z’n huidige vorm. Net ook gisteren mocht ik mee de hand leggen aan het vervolgverhaal van het boeiende epos in de 2de graad.