Dag klimaatlink, welke ontkenners?

Het is niet omdat het gratis is, dat het geen kwaliteit behoeft.

Het is zo’n mantra dat te pas en onpas opduikt, maar die bewuste dinsdagnamiddag zat het in mijn achterhoofd. Deels nog een nawee van de “pers”, lees MSM, om mijn vak tot een klimaatvakje te denigreren. Eén van de aanwezige professoren deed overigens dit voorjaar m’n wenkbrauwen fronsen toen ie z’n onomstootbaar vertrouwen in een klimaatregelknop. Een soort van vergevorderd feedbackloopsysteem waarbij wij als mensdom de temperaturen van de aardbol in aanvaardbare banen leiden konden.

Bon, het gesternte stond nog niet helemaal in lijn met m’n verwachtingen, maar Aang* was mee. Hij zou het evenwicht tussen vuur, aarde, lucht en water wel bewaren.

Maarja, ook nu weer schiet de openbare omroep ( z’n rol voorbij). De titel alleen al! Het doet menig wenkbrauw fronsen. Niet alleen de opruiende titel, maar ook 1 slide in het vertoog van de prof van de klimaatregelknop deed me méér dan monkelen.

Harde argumenten voor klimaatontkenners in de klas!

lees u ook wat hier staat zoals ik het lees?

Moet het hele klimaatstuk als een strijd bekeken worden? Deze setting alleen al doet het interesse zakken, maar dat beseft men blijkbaar niet. Dit is haast olie op het vuur van de, hoe kan ik het beleefd zeggen, “personen” die zich te pas en te onpas ergens aan vastplakken of soep op kunst gooien

Laat mij dan eens een héél andere strijd voeren. De hele vertoning was eerder een smeekbede voor geld ( van ons? ) om het onderzoek te kunnen verder stellen. Welk onderzoek? Ik denk niet dat zoveel onderzoek moet gebeuren naar het maken van lespakketten, al zeker niet naar deze inhouden. Verder werd er een zeer gefundeerde maar ellenlange intro gegeven door de vice-rector van de UA. Deze werd gevolgd door de prof die in maart me deed zorgen maken om een overdreven ecomodernisme, lees ~opportunisme. Daarna mocht iemand van het ecohuis, zonder verankering of koppeling aan 1 van de 4 delen, haar verhaal komen doen met de uitnodiging mee(r) input te geven. Daarna nog meer kleren van dezelfde stof, 2 dames van Sint-Niklaas die hun werk in hun stad kwamen duiden. Het deed mij dadelijk denken aan de puike resultaten van de gemeente Kontich omtrent waterbeheersing. Enkel hadden zij een veel grootsere aanpak en visie mogen ontwikkelen. Het was een welgekome verademing. Maar waarom hebben ze niet vermeld dat de grootste stenen vlakte, euh markt van België dra omgevormd wordt tot een klimaatadaptief project? ( link ).

Maar, advocaat van de duivel sprekende, we wisten nog steeds niet wat nu dat langverwacht en ~verhoopte materiaal nu juist was. De verantwoordelijke heeft eigenlijk enkel maar gezegd dat de 4 delen downloadbaar zijn, veel en complexe structuren en info bevat, de leerkrachten veel inspiratie kunnen vinden én als het even kan en er verbeteringen zijn ze graag op de hoogte worden gesteld zodat pluimpjes en andere benefices op hun conto kunnen worden gezet. Verder konden we dan op de netwerkreceptie “op de posters” gaan kijken en was ie nogal lyrisch over het stijgend aantal volgers op z’n insta-account. Als je dan nog een filmpje ten berde voert in een luxeklas ( 8 leerlingen van WEWI in een school in het groen ) kan je haast van niet meer van de indruk ontdoen dat we voor “simpelen” gehouden worden.

Bwah, hoogtijd voor wat vragen, niet? Waarom is de bundel “oplossingen” énkel voor de derde graad?

Sorry, but no sorry. Poneren dat leerlingen van de eerste of tweede graad niet slim genoeg zijn om de complexe materie te bevatten, vind ik een domme reactie. Misschien zijn de onderzoekers en universitairen niet slim genoeg het eenvoudig uit te leggen!? Einstein zou er haast van gaan woelen in het graf. Mijn taak dus dit pakket te om te vormen tot bruikbare materie voor de lagere graden.

Ik gaf alvast de vier delen een eerste lezing en gelukkig smaakt die licht afgekoelde soep al beter als ze toen oververhit opgeschonken werd. Feit is dat het netwerkmoment nà de voorstelling echt wel een tof moment was en waar ik nog véél zal op terug vallen.
En ja, ik reikte m’n hand uit. Benieuwd wie ze vastpakt.
En neen, ik vraag er geen ‘geld’ voor. Dat gebedel die dag, 3 keer, het werd haast pathetisch.

*Aang : tot nader order de naam van m’n minifigure.

lees in deze optiek ook nog Dag Jef

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *