Eind 2021 stonden zowel Netflix als Canvas in het teken van de “Awareness”, een zoveelste wake-up call naar de goegemeente ivm de klimaatverandering of klimaatverstoring. Het is een alsmaar lastiger de boodschap te begrijpen en te verwerken. De kampen met voor- en tegenstanders staan diametraal tov van elkaar. Facts en fake news wisselen elkaar in recordtempo af. In dat licht wordt er van dan het vak aardrijkskunde gevraagd, verwacht en gehoopt hierin een eenduidig en duidelijk beeld te schetsen.
aanvang module 4 Isaac – Draag de aarde ver(der)
Sta me toe om dat schampere lesmomentje van 1 keer in de week hiervoor wat minnetjes te vinden. Ooit werd geopperd om een vak “klimaat” in het leven te roepen als antwoord op het geschreeuw om aandacht van onze jeugd. Sara Vicca pleitte er onlangs nog voor in dit ( paywall ) artikel. Gelukkig nam de VLA, vereniging Leerkrachten Aardrijkskunde, het momentum aan om in het verweer te gaan en net te pleiten voor méér vakuren. We kregen ze wel niet maar ‘at least’ is ons vak blijven bestaan in de drang naar vernieuwing, lees verandering van het middelbaar onderwijs.
Ikzelf grijp de unieke kans aan om meerdere mensen, leerlingen en kennissen te begeesteren met het adagio dat het nog niet allemaal om zeep is zoals Urbanus het bezong in één van z’n kleinkunstnummertjes. Ik grijp zowel de uitdaging van Leonardo aan om toch omhoog te kijken en pluk de vruchten van het naarstige werk van Jill Peeters in haar “Wat houdt ons tegen?” om een relaas neer te schrijven dat een antwoord geeft op de vraag: “Wat na de 8 miljard?”. Deze vraag lees je impliciet in het werk van Geert Noels z’n Gigantisme.
Voor nu, dit jaar, even het digitale boekje toe en weer op pen en papier verder schrijven.
#gigantisme
#wathoudtonstegen
#dontlookup
#devraagvan8miljard
#2050
#2030
Foto Leonardo: wikicommons 2016