Dag Aarde, ben je weer op!?

Vandaag “vieren” we #earthovershootday, de dag waarop alles wat de aarde kan voortbrengen hebben opgesoupeerd. Niet iets om echt trots op te zijn, zeker als je weet dat deze datum steeds vroeger op het jaar valt. Op de site van VRT lees je er dit over.

In het vak Aardrijkskunde is er te weinig tijd, maar voldoende ruimte om het over de draagkracht van de aarde te hebben. Het is een verhaal én werk van lange adem dat al in de eerste graad start. Net omdat het zo immens belangrijk is om het verhaal niet uit het oog te verliezen door de schooljaren heen, bedacht ik het verhaal met de lego minifigures. Verder heb ik de gezegende kans gekregen mee hand te hebben in een leermethode doorheen de ganse schoolcarrière op het middelbare onderwijs.

Over dit heikele punt, de dag dat de aarde op is, is het meer dan nuttig en nodig om vakoverschrijdend dit thema te belichten. Verder is het ook heel bemoedigend te weten dat ’s werelds grootste festival Tomorrowland dit jaar, toevallig net vandaag, haar eerste Love-Tomorrow-Conference houdt. Net toevallig ( als toeval bestaat ) ben ik dit jaar voor het eerst op TML zelf geraakt, dat verklaart de bannerfoto, en was ik al in de ban van het vlinderlogo. Als je dan 1 en 1 optelt kom je aan 3, want.

Wat als… je via zo’n immens platform een duidelijk duidend verhaal kan brengen?
Het is meer dan nodig om nu, net wanneer Europa ook nog eens letterlijk in brand staat, de groeiende apathie en stijgende aversie voor “het milieu” en “het klimaat” om te buigen in een minder deprimerend en fatalistisch verhaal! Eentje waarbij je de systeemfouten niet betutteld gaat met de vinger wijzen, maar het als immense groeipijnen beschouwd van een enorm toenemende bevolking op moeder aard.

We zijn te snel van 4 naar 8 miljard gesprongen en net die bevoorrading met al de menselijk te beschouwen behoeften raken, naast de greediness van een kleine minderheid, wordt onze moeder te veel!

Ikzelf tracht het programma en kennis van deze eerste conferentie tot mij te nemen en te zien hoe ik, via de sturende positie van het vak aardrijkskunde een nieuw vlinderend kompas kan maken voor ons, mensheid. Klinkt overmoedig en wat pretentieus, aan mij om aan te tonen dat dit niet zo is 😉

uw leraar aardrijkskunde

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *