Die vraag gooide ik gisteren in mijn klas aardrijkskunde. Eerst keken we naar Nzambi Matee, de Keniaanse vrouw die van plastic afval bouwstenen maakt. Daarna vertelde ik het verhaal van Boyan Slat, die oceanen schoonvist.
De leerlingen luisterden aandachtig, maar echt vonkjes zag ik nog niet. Tot ik zei:
“Wist je dat Boyan met een goed idee en een sterke pitch tien miljoen euro startgeld kreeg?”
Binnen vijf minuten vlogen de businessplannen over het scherm. 3D-geprinte legoblokken gevuld met woestijnzand? Bouwmaterialen met minder CO₂? Plots zat de klas plots vol ondernemers. En dat in dat schamele uurtje aardrijkskunde. Ik denk toch dat onze minister hier eens moet over nadenken, aardrijkskunde is hét vak met helicopterview bij uitstek, toch #STEM
Op zulke momenten besef ik hoe krachtig nieuwsgierigheid is; hoe mooi het is om jongeren te zien ontwaken in de les. Hieronder zie je trouwens één van de resultaten van zo’n pitch. En voor de leerkrachten onder ons, links zie je hoe lesgeven vooral veel verbeelding is en minder verteksting?

En dan open ik de volgende ochtend LinkedIn… en zie ik Rik Vera exact hetzelfde thema aansnijden.
Toeval? Jung zou zeggen: synchroniciteit.
Onderwijs is soms gewoon magie die zich voordoet als lesuur.
fotocredit: Image by congerdesign from Pixabay