Te veel groene energie? Te weinig blauwe opslag!

Toen Kontich stroomt boven de doopvont werd gehouden, 18 dec 2013, was het één van de strijdpunten. Een project in Waarloos waar we 30 000m² bedrijfsdaken mochten vol leggen met PV op voorwaarde dat het een innovatief project was. Dus geen klassiek subsidieslurpend project. Wat maakten we het ons inééns heel moeilijk:

Een groot zonnepark dat het grid niet overbelast, integendeel.

Deze ambitieuze zoektocht leverde 3 pistes op:

  1. eigen verbruik opdrijven bijv doorgedreven dieptekoeling en sturing van de vraag in de streek
  2. opslaan in .. batterijen van vorkheftrucks
  3. overslaan in ..

Vooral de 3de optie heeft ons lang bezig gehouden.

  • omzetten in H2, maar hier heerst een kip en ei mentaliteit. Enkel filmsterren rijden rond in een waterstofBMW
  • Mierenzuur als tussenoplossing voor het waterstofvraagstuk
  • Perslucht om bijvoorbeeld brandweer te voorzien van dit goedje of postwagentjes op kortere trajecten te laten rondtuffen ( MDI Luxemburg )
  • LNG als P2G solution, vrachtverkeer kan hier nu al op rijden.
  • Als demo railpower op het talud van de E19?
  • Micro-Coo op de terreinen van Wienerberger met de Nete als buffer…

 Het passeerde allemaal de revue.

Diverse gastsprekers nodigden we uit om de voor- en nadelen toe te lichten. Steeds vonden we het leuk vast te stellen dat men met grote ogen onze voorstellen aanhoorden.

Op het einde kwamen we met het idee om een immens zonnepark te leggen en … via een internationale speler een H2 productie-eenheid aan te sluiten. Als sponsor trokken we een gekende autobouwer aan, wiens hoofdkantoor in Kontich lag. De minister van energie was snel overtuigd even te komen kijken en het verhaal zou een Europese primeur zijn. Zelfs de netbeheerder kreeg een mooie rol toegewezen: een slimme middenspanningskabel was z’n deel.

Op de MEGATRENDS conferentie van Argus, dat die dag herrees alszijnde TheShift, werd het verhaal genoteerd. Het verhaal viel ook minister Turtelboom, maar ja..

Vorig jaar zag Hyundai dan toch af om een joint venture met ons aan te gaan. Het idee verdween in de koelkast, maar niet uit het hart. Via #BEL10 en #stroomversnelling bleven we de potentie van dit idee benadrukken. Ronnie Belmans schreef ook een opiniestukje in Eos ( windmolen zoekt batterij ); waarin hij zijn belezen visie over dit idee gaf. ( nvdr, echter na z’n promotie in een andere boite draaide die ‘ineens’ van inzicht en visie )

Maar kijk nu! Het voortdurend herhalen van onze mantra krijgt gehoor:

” Er is nooit teveel groene energie, enkel te weinig blauwe opslag “

Het kabinet van Tommelein onderzoekt de mogelijkheid tot waterstofoverslag. ( nvdr, maar waartoe deze opportunist toe in staat is, is nu jammer genoeg gebleken )

Helemaal tof zou nu zijn dat minister Tommelein met ons contact opneemt en onze uitgewerkte versie van het zonnepark 3.0  onder ogen nam. Dan leg ik hem graag opnieuw even deze pitch uit. ( nvdr: hij is dan toch uiteindelijk naar Nederland gegaan, maar snapte en bakte er niets van )

Onderaan rechts vindt u het zonnepark terug..

Dan is het burgerenergiepark-verhaal ineens héél dicht bij: zie ook dit vertoog van Dirk Vansintejan in de standaard

Maar daar waar Dirk het houdt op Power to the people, zetten wij in op Power from the people.