In het kader van een toekomstblik op onze wereld tracht ik bij te lezen. Vooral de hele discussie omtrent het demografisch model vergt veel van mijn tijd. Als leraar aardrijkskunde, bekommerd om z’n vakinhoud, ontdekte ik dit artikel.
Het omschrijft heel wat triggers die een hoog geboortecijfer en een laag geboortecijfer veroorzaken.
Ontdek de hallucinate golf van vervroegde sterfgevallen in Oost-Azië. Kortom het is een leespareltje waarin menig leraar weer enkele boeiende gesprekken zou kunnen voeren. Niet in ons vak, wij ‘krijgen’ maar 1 uurtje, jammer genoeg..
Kortom, het is een voorbeeldje van hoe je actualiteit in je les ( godsdienst / geschiedenis / mens&maatschappij / PAV) haast moet implementeren.
Wij maken de omgekeerde beweging en vinden dat wij kostte wat het kost kinderen moeten | mogen hebben. Da’s een ander ethisch standpunt. Hoe ver moet je (medisch) gaan in het hebben van kinderen? Kan je in deze complexe en ook duurdere wereld je het je nog wel veroorloven véél kinderen te hebben?
Verder zijn er ook geopolitieke redenen om véél kinderen te hebben. Rusland sterft uit dus vindt de leider dat hieraan iets moet gedaan worden. In een kerstboodschap riep hij de vrouwen op minstens 3 kinderen te krijgen. En een beetje verderop heeft iemand het over het hebben van kinderen in andere landen in het licht deze landen later helpt te “veroveren”. Meer dat genoeg stof tot nadenken!
imagecredit: pixabay