De nieuwe tabellen voor de 3de graad zijn bekend gemaakt en… begrijpe wie begrijpe kan!
Broodnodige exacte vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde worden vleugellam gemaakt. In plaats daarvan komen enkele vaag omschreven inhouden zoals burgerschap of expressie. In de tweede graad werden ook al van die restuurtjes gedropt om tegemoet te komen aan vragen vanuit de maatschappij die al te vaak beginnen: ” Ze moeten op school dit, of ze moeten daar maar leren dat..”
Wat mij vooral tegen de borst stoot is het vleugellam maken van hét gidsvak bij uitstek, aardrijkskunde! Hoe wereldvreemd kan men zijn?
Zijn ze “daar in Brussel” dan écht het noorden kwijt??
In deze VUCA wereld kan je jezelf enkel mits voldoende kennis en met inzichten de nodige weerbaarheid geven aan jezelf en onze jeugd. Anders dreig je verloren te lopen in beide betekenissen van het woord.
Hoe kan je de belangrijke kantelmomenten van de jongste jaren ontwaren zonder over de nodige geopolitieke kennis en geschiedkundige achtergrond te beschikken? Laat staan om deze momenten te bevatten, in eerste instantie te begrijpen om ze daarna eventueel te verklaren zonder weg te zakken in een moeras van fakenews en verdraaid beeldmateriaal.
Met vakcollega Ward Vandepitte in het achterhoofd vertaal je dit als …
- De verschrikkelijk aardbevingen in Turkije en Syrië schreeuwen om duiding en uitleg. Met wat pudding en kleurstof is dit heel aanschouwelijk te maken en worden de geheimen van de geosfeer deels geduid.
Geologie is een onderdeel van het vak aardrijkskunde
Architecten en bouwbedrijven hebben vaak een geograaf in dienst! - De geopolitieke slagvelden zoals momenteel in Oekraïne en Oost-Congo, draaien vaak om grondstoffen, energiebronnen, vruchtbare gronden en strategisch gelegen gebieden:
Dit geopolitieke steekspel moet iedere politieker onder de knie hebben.
Hopelijk zitten er onder de kabinetsmedewerkers enkele goed opgeleide geografen. - Europa wil zich, qua grondstoffen en zeldzame aardmaterialen loskoppelen van het geopolitiek paard van Troje wat China is. Als je pleit om deze koers te varen hoop je best dat de economie en ecologie hand in hand door diezelfde deur willen wandelen.
Mijnbedrijven zijn enkel succesvol mits ze topgeologen in dienst hebben! - Waar de klimaatklevers veel onbegrip en frustratie oogsten is het de taak van geografen om hun klimatologiepetje op te zetten en de tering naar de nering te zetten. Het draagvlak voor één van de deze 10 plagen mag immers niet als zure soep weggegooid worden.
Beide kampen zien het systeem van de sferen niet als 1 - Onder ons petje van demograaf zijn wij in staat de mensenstromen van vroeger ( geschiedenis ) en nu in kaart te brengen. Het waarom, hoe en hoe moet het verder is één van die bekwaamheden die in een uitgebreid urenpakket aan bod moet kunnen komen.
- Wist je dat wij kinderen aanleren het weer voorspellen door naar de wolken te kijken? Ook dat valt in een fijne les aardrijkskunde aan te leren, als we daar de tijd voor krijgen tenminste. En dan spreken we nog maar enkel over het weer. Ward formuleerde het als volgt:
Het klimaat, met de huidige wijzigingen, zoals de recente hittegolven en nijpende watertekorten, hebben een enorme impact op ons leven. Het weer en het klimaat zijn erg complex en komt tot stand door een ingewikkeld samenspel waarin de zon, de atmosfeer, de vegetatie, de bodem, de zeestromen,… én ook de mens allemaal een rol spelen.
Elke weerman/vrouw is in de eerste plaats ook een geograaf! - Vervolgens schreef hij:
Dacht u misschien dat het toeval was dat België en de EU weinig kritiek hadden op de mensenrechten in Qatar tijdens het WK voetbal? Of dacht u misschien ook nog dat het toevallig was dat de eerste landbouwsamenlevingen aan de Nijl en in de Vruchtbare Sikkel zijn ontstaan? In al deze gebeurtenissen spelen grondstoffen, het klimaat, de ligging, de bodem,… allemaal een cruciale rol: elke historicus die de loop van de geschiedenis dus goed wil begrijpen is in de eerste plaats ook een geograaf! - Rijdt u ook met de wagen of het openbaar VERVOER? Het is niet toevallig dat de Kennedytunnel onder de Schelde ligt en het is even min toevallig dat sommige steden net wel of geen metro hebben rijden. Evenmin is het toevallig dat Vlaanderen zo veel havens heeft en onze economie leeft van de handel. De aanlag van al deze verkeersassen had letterlijk en figuurlijk heel wat voeten in de aarde:
elke econoom is in de eerste plaats ook een geograaf!
Maar neen, de onderwijswereld met name de beleidsmakers schrappen doodleuk de nodige lestijd om weerbaarheid op te bouwen. Liever nog dan sterke handvaten aan te reiken, moeten krachtige onderwijsmensen zich ‘maar’ omscholen tot psychologen en worden we verplicht ons krom te schrijven om te verantwoorden dat we voldoende curatief handelen.
Minder kennis werkt neerslachtigheid en misantropie in de hand.
Zien de onderwijskoepels in exacte wetenschappen dan een gevaar? Verdeel en heers lijkt wel boven de tafels van onderhandelen te prijken. Kinderen verhinderen wereldwijs te worden, maakt ze kwetsbaar voor tegenslagen! Dus stop met zalven door ze als watjes te behandelen en wapen ze tegen onwetendheid. Niet voor niets zien sommigen gelukkig het smombiegevaar en de indoctrinatie van enkele grote techbedrijven!
Droom niet van een betere wereld, maar werk er godverdomme aan!
“minder dromen, meer weten!”, is mijn mantra
Naast het tumult rond het klimaat, de aftakeling van de biosfeer, geopolitieke spanningen, nieuwe Zijderoutes zich ontspinnen diep in ons economisch weefsel en desastreuze rampen is er nog véél meer te ontdekken.
Herinner u die ene blauwe doos onderaan Hans Rosling’s beste performance ooit!
Die ene blauwe doos staat daar niet toevallig onderaan, weggedrumd door de opkomende groene dozen!!
Graag ontmoet ik u om hierover een boompje op te zetten, misschien wel nu zaterdag 25 maart op AP in Antwerpen? Het VLA-congres plaats aardrijkskunde in de regisseursstoel van krachtig kennisonderwijs.
#graagmeeraardrijkskunde #devraagvan10miljard