In 2018 trok een artikel van Susanova mijn aandacht; de link vind je onderaan. Het is soms wenselijk en vooral leerrijk zo van die voorspellingen bij de hand te houden. Niets is zo veranderlijk als een prognose. Het kan een taak zijn voor de leerlingen om uit het lijstje om een update te maken van 1 van de aangehaalde trends. In het kader van ambitieus aardrijkskunde-onderwijs maakte ik een voorselectie. De voorgestelde site foodpilot, kan hen hierbij natuurlijk perfect helpen.
- hybride vlees: Een vleesje dat voor de helft uit vlees en de andere helft uit oesterzwammen bijvoorbeeld. Het is een fijn bruggetje voor hen voor wie sprinkhaanvlees of krekelburger net een “brug” te ver is. Fijn te weten is dat het je nu al kopen kan
- foodnudging: Nudging is een techniek om via positieve beloningen mensen te motiveren een bepaald gedrag aan te nemen. Zo was er een warenhuis(keten) dat per x aantal stappen je korting gaf op fruit en groenten. Het is maar 1 van de vele mogelijkheden. Wie weet zijn er hier nog wel wat “gaten” in de markt die clevere leerlingen kunnen opvullen.
- krekels en wieren: Breekt het ooit echt door? Ikzelf vrees dat de naam alleen al bij velen nog steeds op z’n minst de nekharen doet rechtstaan. Het zal aan de marketingboys zijn om hier een correcte actie rond op te zetten. Bij wieren wil het al wat beter lukken, net omdat het al wat “trendy” staat om te kunnen werken en experimenteren.
Wat er niet in voorkomt is ‘mijne dada’, deze van het kweekvlees. Singapore heeft de primeur, maar ik hoop snel deze hier in de (betere) warenhuizen te mogen spotten.
fotocredit: pixabay