B(r)ossen of niet? #youthforclimate

Het is me wat! Nu roepen ook al “collega’s” mij op om mee te gaan staan roepen voor een beter klimaat. Telkens lees ik de verbazing in hun ogen als ik zeg:

“Geen haar op m’n hoofd dat daar aan denkt!”

“Maar, meneer, u als aardrijkskundige die ons de hele tijd lang wijst op het belang van het begrijpen van de processen van onze aardkloot?”, is het terechte argument.

Ja en ’t klopt ook. Toen ik op facebook en twitter een bedenking neerschreef, kreeg ook ik alvast steun; maar ook heel wat gebruikelijke bagger over me heen. Verder stel ik tevreden vast dat het aantal de week erna serieus gestegen was. Het is dus wel degelijk méér dan een gimmick of een noot in de kantlijn. Ik blijf ijverig de positieve en negatieve reacties lezen.

Graag motiveer ik m’n, volgens sommigen, inciviek gedrag.
Ikzelf vroeg aan diegene die gingen, foto’s te nemen van de spandoeken en borden. Ik wou graag de “beweegredenen” kennen.

How many tsunami’s do we need before u change your lightbulb?

sprong toch wel in het oog. Ik hoop écht dat dit meisje niét denkt dat vloedgolven en energieverbruik met mekaar verband houden! Dan leest het pleidooi om aardrijkskunde ‘maar’ af te schaffen toch wel héél zuur.

Vorig schooljaar gaf onze school de start aan een duurzaam project met weerga. Door te vertrekken vanuit het economisch belang van een boom voor een lokale gemeenschap, een trigger creëren die uiteindelijk kan uitmonden in een, in eerste instantie lokaal, klimaatveranderend effect. Hoe groot het vlindereffect van een boom in de Sahel is, weet niemand. De uitkomst kan ons enkel maar in positieve zin verbazen.

Ikzelf sta volgende maand letterlijk in de woestijn* te roepen.

In plaats van op donderdagen mee te lopen stel ik voor om met z’n allen op 12 mei te wandelen voor méér bomen in De Grote Groene Muur. Als de scholen dit stimuleren door bijvoorbeeld dit als een “magjes-huistaak” met 5/5 te honoreren, geven wij als leerkrachten een fijn signaal dat wij wel begaan zijn met én hun klimaatbezorgdheid én hun opleiding.

Daarom beste #youthforclimate, dragen jullie jullie boompje bij?

nvda: *woestijn te lezen als open savanne, want u zal op de beelden wel bomen ontwaren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *