Nu minister Schauvlieghe de kraan toedraaide voor recreatief watergebruik gaat er weer héél wat inkt vloeien over het substantieel aanleggen van buffers of gestructureerde maatregelen ivm deze problematiek. Ook zullen er in het Vlaams parlement weer wat woorden gewisseld worden. Terwijl het vorig jaar ‘vechten’ was om wie wat te weinig deed om het overtollige water af te voeren notabene!!
Wel voor ons geografen is dit natuurlijk een prima moment om al deze voorstellen en ideeën te bundelen en te bestuderen.
Enkele vragen doken al op
- Waarom is al ons kraantjeswater hoogwaardig drinkwater? ( eerste middelbaar )
- Waar halen wij ons drink/kraantjeswater vandaan? ( eerste en tweede middelbaar )
- Hoe en waar bufferen wij regenwater? ( vijfde middelbaar )
- Hoe kunnen we strategische regenwaterreserves aanleggen?
- Wat met het weggepompte water uit de oude steenkoolmijnen?
- Wat met het virtuele water in de landbouw? ( 4de middelbaar )
Lees in dit verband bijvoorbeeld
De eerste ‘actie’ of plan tot actie is er al!
http://www.vilt.be/west-vlaanderen-wil-zich-beter-wapenen-tegen-droogtes