Knelpunten in voedselvoorziening

Op MO passeren vaak interessante artikels en is het zaak deze bij te houden en ten gepaste tijden te laten analyseren door de leerlingen. Als we weten dat er 3 doelen in dit ene artikel worden aangeraakt en nog eens vol met geografische termen zitten.. dan sla je meerdere vliegen in 1 klap. Nu enkel maar hopen dat zo’n artikels op de site blijven staan natuurlijk.

14 wurgpunten vormen een risico voor de wereldwijde voedselzekerheid.

artikel op MO

Als je met cijfers werkt is het natuurlijk opletten geblazen, vinden we de 14 wurgpunten wel terug? Ik ben liever een aanhanger van het sprekende voorbeeld. Zo is de passage over het Panamakanaal intrigerend. Ik zou me afvragen hoe dat ‘gevuld’ raakt? Het is immers een gegraven verbinding tussen 2 oceanen over het vasteland. In 2016 was er al sprake van lagere waterstanden door verminderde regenval ( link ).

Het artikel legt de klemtoon op 3 grote boosdoeners; net die komen aan bod in de 2de graad. Mooi ‘meegenomen’ natuurlijk: klimaat, conflict en politiek. Eerstgenoemde vormt zowel de spil van het hele leerplan. De twee volgende volgen deels uit het eerste. En da’s niet alleen nu, maar ook vroeger al het geval. Dat leren we uit het boek van Valerie Trouet: “Wat bomen ons vertellen.” Er is altijd al een geopolitiek beleid gevoerd, gestuurd door veranderende levensomstandigheden. Dit is een nieuwe rode draad doorheen dat leerplan: het Antropoceen of hoe de mens interreageert op het landschap en klimaat en vice versa. Over de recente troubles in paradise schreef ik trouwens al eens dat de inzichten van Tom Middendorp hierin helpen.

We maken ook kennis met de website Geotransport dewelke het knappe kaartje van de knelpunten op de economische transportroutes aangeeft. Een start voor nader atlas en GIS-werk, net omdat de actualiteit de dingen wel eens kan doen wijzigen. Zo wordt in het rapport ook al de vraag gesteld of de globalisering niet beter wat kan worden gestopt “in favor of” de korteketen-verhalen. Daarom koos ik ervoor om het Alpro verhaal wat uit te diepen omdat de wereldwijde koehandel in soja zich afwentelt op de kap van tropisch regenwoud. De politiek van Bolsanaro deed hier zeker nog een extra duit in het zakje.

Wat je ook hier kan “invoeren” is het systeemdenken. Alles ‘hangt’ aan mekaar vast.
Neem nu 1 feitje op die kaart:

De man van DOLE zegt ja..

Wat heeft het onderhoud van het Amerikaans spoorwegenstelsel te maken met een blikje ananas? Californië is dé producent van caned fruit. Dit wordt overland vervoerd naar de oostkust om dan via containerschepen naar Europa te komen. Als het onderhoud faalt, kan er worden verscheept vanuit de westkust. Via het Panamakanaal (ai dat zijn méér versassingen) wordt zo Europa bevoorraad.

Zo kan je voor elk knooppunt wel een werkblaadje laten maken door leerlingen en is 1 kaart in 1 artikel weer voer voor héél wat economisch, geografisch en politiek inzicht.

fotocredit: pexels via WordPress

uw geograafje
Marc

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *