De leerlingen van 4 OIB waren bevoorrechte getuigen over hoe een ADHD’er denkt.
De les begon nochtans “gestructureerd”. We herhaalden de 3 RE’s in de circulaire economie: recycle, re-use en refurbish…
Dat staat trouwens al 5 jaar in mijn Topos4, ondanks het leerplan dat het nog lineair houdt ( schuppen, maken, afwerken )
En dan, na eerst de appelschilschoenen van Gert Late Night ( hergebruik ), kwam het bizarre artikel* in m’n hoofd op van de gratis stroom tijdens het Paasweekend dat ik naadloos naaide aan het lachwekkend, doch intrieste bericht** dat Vlaanderen zich ging beraden over een waterafschakelplan!
Een waterafschakelplan anno 2018 in ’s werelds meest innovatieve regio?
Nu daagde ik m’n leerlingen Ondernemen uit! Kan je uit deze feiten een business maken of halen? Omdat ik echter maar over 50 minuten per week beschikt, moest ik het hen voorkauwen. 5 minuten later stond dit op m’n bord te prijken… Het is trouwens de bron geweest van dit artikel!
Vergeet niet dat je aantoonbare landbouwverliezen kan beperken, dat je een meetbare stroomprijs kan hanteren ( Spaarcentrale Coo )
Mijn uitdaging was nu om tijdens zo’n weekend met een hydrofoorpomp, plastic darm, lowtech waterturbine, wat verlengdraden en een verbruiksmeter én een nieuwsploeg dit dits te maken aan de buitenwereld. Ik ben benieuwd!
Ik zou méér dan fier zijn op het aangewakkerde ondernemersschap van die leerling(e)(n)
*: Paasweekend, gratis stroom
**: Waterafschakelplan
Om het even héél simpel te houden. M’n moeder overtuigde m’n vader al in 1976 ( hete zomer toen ) om 2 waterpijpen van het dak rechtstreeks in de tuin te laten lopen en ook voor zo’n 5000 liter opvang in vaten. Mocht iedereen zo eens heerlijk helder denken, was zo’n gescheiden rioleringssysteem helemaal niet nodig en hadden we wéér kosten kunnen besparen.
Ik moet toegeven dat ik hier heel wat aardrijkskundige feiten in terugzag:
– doorboorde turflagen legden Kempen droog
– naaldwoud vervangen door loofwoud ( watercaptatie )
– artesisch water oppompen verhoogt de zeespiegel
– Wat als we de uitgedroogde meren hervullen
– Hoe kan je fossiele waterbronnen toch weer aanvullen…